W bieżącym roku szkolnym od listopada do czerwca wdrażałam pilotażowo i realizowałam treści programu profilaktyki logopedycznej „Oddycham nosem cały rok” autorstwa Beaty Racek. Dzieci objęte terapią logopedyczną na zajęciach indywidualnych w gabinecie oraz na zajęciach grupowych w przedszkolu ćwiczyły systematycznie oddechy. Doskonaliły swoje umiejętności oddechowe poprzez ćwiczenia usprawniające aparat oddechowy (puszczanie baniek mydlanych, dmuchanie na wiatraczki, przenoszenie papierowych przedmiotów za pomocą słomki, dmuchanie balonów, „czadowy kubek”„wesoła rękawiczka”). Chociaż oddychanie jest czynnością fizjologiczną, niezbędną w życiu człowieka, u niektórych dzieci jest ono nieprawidłowe, dlatego należało wprowadzić odpowiednie ćwiczenia oddechowe i uczyć dzieci prawidłowego oddychania przez nos. Celem tych ćwiczeń było przede wszystkim: – nauczenie dzieci różnicowania fazy wydechowej i wdechowej – swobodne wdechy nosem i wydechy ustami, wydłużanie fazy wydechowej, – kształcenie ruchów przepony oraz utrwalenie prawidłowego toru oddechowego. Wprowadziłam program profilaktyczny „Oddycham nosem przez cały rok” autorstwa Beaty Racek; przeprowadziłam zajęcia z uczniami klas 2-3 i przedszkolakami z grup „Jeżyków” „Żabek” „Pszczółek” zgodnie z proponowanym scenariuszami oraz według własnej pomysłowości i inwencji. – Na korytarzu przedszkolnym zorganizowałam wystawę plakatów informujących o ważnej roli prawidłowego oddechu w ogólnym rozwoju oraz rozwoju mowy dziecka. W przyszłym roku szkolnym będę realizowała kolejne treści programu „Oddycham nosem cały rok”. Logopeda: Aleksandra Siarkowska Oddech – jest z nami od pierwszych do ostatnich chwil życia. Towarzyszy nam za dnia i w nocy, nieustanny, bezwarunkowy, niezbędny i konieczny: oddech. Oddychanie jest czynnością niezależną od naszej woli: możemy na chwilę wstrzymać oddech, ale na krótko; oddech przyspiesz, kiedy czegoś się boimy lub stresujemy lub złościmy. Oddychanie to życie , a świadome i prawidłowe oddychanie: pomaga nam rozładować napięcia, pozwala się zrelaksować i odprężyć, pomaga wyrzucić z siebie stres. Ten fizjologiczny oddech (nosowy) nawilża, oczyszcza i ogrzewa powietrze z każdym wdechem, kształtuje rozwój traktu ustno-twarzowego, sprzyja prawidłowej pozycji języka i warg, pozwala utrzymać odpowiednie napięcie mięśni twarzy. Towarzyszy ssaniu, później gryzieniu, żuciu i połykaniu. Zapobiega rozwojowi wad zgryzu. Wpływa na jakość poprawnej wymowy. Oddech – niby nic, a jego jakość ma tak ogromne znaczenie. Warto więc sprawdzić, jak oddycha Twoje dziecko ?? Czy w czasie snu i zabawy ma zamkniętą buzię? Czy gdy czytacie książeczki albo oglądacie bajki ma domknięte wargi? Czy masz pewność, że ma drożny nosek i właśnie nim oddycha? Jeśli nie – to warto sprawdzić, dlaczego ?, poszukać przyczyny u specjalisty – laryngologa. Rodzicu, idź z dzieckiem do specjalisty i zacznij działać, bo warto, bo trzeba, bo to najlepsze co możesz zrobić !
Logopeda: Aleksandra Siarkowska, Elżbieta Czapska