Projekt realizowany był od października 2024 do maja 2025 r. Wzięli w nim udział uczniowie z klas pierwszych wraz z wychowawcami oraz nauczycielami współorganizującymi proces kształcenia.

Głównym celem projektu było innowacyjne i pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.

Projekt składał się z 8 modułów, w związku z czym co miesiąc uczniowie realizowali jedno zadanie.

Moduł I – Matematyka w przyrodzie

Cel: przeliczanie obiektów w dostępnym zakresie

Zadaniem uczniów było segregowanie i porządkowanie darów jesieni, a następnie ich przeliczanie w poznanym zakresie. Dodatkowo uczniowie wypełniali kontury liczb zebranymi darami jesieni.

Moduł II – Matematyka w sztuce

Cel: poznanie związku między matematyką, a sztuką, wykorzystanie nowoczesnych technologii jako pomocy w nauce

Zadaniem dzieci było stworzenie abstrakcyjnych prac plastycznych z wykorzystaniem figur geometrycznych. Przed wykonaniem pracy uczniowie zapoznali się z sylwetką i obrazami Wassiliego Kandinskiego, prekursora abstrakcjonizmu. Część prac wykonana została za pomocą farb. Pozostałe powstały przy użyciu programu Paint.

Moduł III – Matematyka od kuchni

Cel: praktyczne wykorzystanie umiejętności matematycznych w życiu codziennym

Zadaniem uczniów było przygotowanie pysznych geometrycznych ciasteczek – pierników, przy okazji przeliczanie produktów, ich porównywanie oraz odmierzenie odpowiedniej ilości składników.

Moduł IV – Matematyka na wesoło

Cel: wspomaganie rozwoju umysłowego i myślenia logicznego

Zadania związane z tym modułem opierały się na różnych grach i zabawach matematycznych, np. Pacnij muchę, Zgadnij wynik. Uczniowie mieli także okazję wziąć udział w Kreatywnej planszówce on Line. Podczas tej zabawy ćwiczyli także umiejętność współpracy, a także przyjmowania odpowiedniej postawy w sytuacji wygranej lub porażki.

Moduł V – Sensoryczna matematyka

Cel: zaangażowanie zmysłów do nauki matematyki

Podczas tego zadanie uczniowie mieli okazję utrwalić sobie graficzny zapis liczb. Używając różnorodnych materiałów wypełniali kontury wybranych liczb, a następnie gdy były już gotowe za pomocą dotyku próbowali je rozpoznawać.

Moduł VI – Matematyka na sportowo

Cel: kształtowanie zwinności i szybkości, wprowadzenie elementów ruchowych do zajęć

W ramach tego modułu uczniowie wzięli udział w matematycznych podchodach zorganizowanych w okolicy szkoły. Podczas zabawy rozwiązywali zagadki matematyczne oraz wykonywali ćwiczenia gimnastyczne.

Moduł VII – Matematyka jest wszędzie

Cel: rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej i językowej

W ramach tego modułu uczniowie uczestniczyli w zajęciach Easter Egg Hunt. Nauka matematyki została połączona z nauką języka angielskiego. Oprócz utrwalania słownictwa zadaniem dzieci było ułożenie tangramu w kształcie jajka. Zadanie miało także na celu doskonalenie umiejętności zgodnej pracy w grupie.

Moduł VIII – Matematyczny powrót do przeszłości

Cel: doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań, łamigłówek, zainteresowanie grami podwórkowymi z dawnych lat

Korzystając z pięknej, słonecznej pogody uczniowie wybrali się na boisko szkolne, gdzie wzięli udział w podwórkowych grach z dawnych lat, tj. chłopek czy klasy.

Udział w Ogólnopolskim Projekcie Kreatywna Matematyka umożliwił uczniom rozwój kluczowych kompetencji matematycznych. Poprzez realizację poszczególnych zadań mogli wykazać się kreatywnością, samodzielnością i twórczym myśleniem, dzięki czemu pozytywnie wpłynęło to na wzmocnienie poczucia własnej wartości. Projekt był także świetną okazją do aktywizacji i integracji klas oraz doskonalenia zgodnej współpracy. Wszystkie podejmowane działania miały na celu ukazanie uczniom, iż matematykę spotykamy i stosujemy w życiu codziennym, a jej nauka wcale nie musi być nudna.

Katarzyna Lorenc