W dniach 9-11 czerwca 2025 r. uczniowie klas IV-VIII Szkoły Podstawowej w Osięcinach uczestniczyli w trzydniowej wycieczce szkolnej, której celem było nie tylko zwiedzanie atrakcyjnych miejsc, ale również integracja, zdobywanie wiedzy o kulturze i historii sąsiadującego kraju oraz kontakt z przyrodą.

Dzień 1 – Spacer w chmurach
Pierwszego dnia odwiedziliśmy niezwykłe miejsce – wieżę widokową w Jańskich Łaźniach, znajdującą się w miejscowości Dolní Morava w Czechach. To nie była zwyczajna platforma widokowa – 700-metrowa ścieżka wijąca się wysoko nad ziemią pozwoliła uczestnikom poczuć dreszcz emocji i podziwiać malownicze krajobrazy z wysokości 1116 m n.p.m. Uczniowie mieli okazję poznać również ciekawostki dotyczące fauny i flory regionu, które umieszczone były wzdłuż trasy.

Dzień 2 – Praga – miasto o tysiącu wież
Drugi dzień upłynął pod znakiem historii i kultury. Zwiedzanie Pragi z przewodnikiem rozpoczęliśmy od Hradczan i Zamku Królewskiego – jednego z największych kompleksów zamkowych na świecie. Uczniowie zobaczyli Katedrę Św. Wita, Praską Lorettę, Ogrody Królewskie, Most Karola, Kościół Św. Mikołaja – perłę baroku, oraz Rynek Staromiejski z najsłynniejszym zegarem astronomicznym Orloj. Była to świetna lekcja historii w praktyce – uczniowie mogli na własne oczy zobaczyć miejsca, o których uczą się na lekcjach.

Dzień 3 – Górska przygoda i kontakt z naturą
Ostatniego dnia planowaliśmy pieszą wędrówkę na Szrenicę (1362 m n.p.m.). Niestety, pogoda pokrzyżowała nasze plany. Nie poddaliśmy się jednak – alternatywnie wybraliśmy się górskim szlakiem, podczas którego odwiedziliśmy malowniczy Wodospad Kamieńczyka, punkt widokowy oraz Chybotek – formację skalną z legendą. Dla wielu uczniów była to pierwsza okazja do górskiej wędrówki, co z pewnością zostanie na długo w ich pamięci.

Uczniowie zdobyli nowe doświadczenia, poszerzyli horyzonty i przeżyli wspólnie wiele niezapomnianych chwil.
Była to okazja do integracji między klasami oraz nauki poprzez działanie i obserwację.
Wyjazd miał również walory wychowawcze – uczył samodzielności, współpracy w grupie oraz szacunku do przyrody i dziedzictwa kulturowego.